+45 50466082 k@katrinefriisberg.dk

Hverken jeres produkt eller jer selv skal spille hovedperson i organisationens gode historier, hvis I vil skabe synlighed og relationer til jeres målgruppe. 

Forhåbentlig er du ikke i tvivl om svaret:

Dem, I er sat i verden for, er hovedperson i jeres organisations gode historie: Kunden, klienten, de studerende, som går på jeres uddannelser, de borgere, som I er sat i verden for at hjælpe [indsæt selv din målgruppe].

Når du bruger storytelling i jeres organisation, er det vigtigt, at organisationen eller virksomheden ikke selv indtager hovedrollen.

 

Vi vil være hovedpersoner i de gode historier

Det glipper for nogle organisationer. I et forsøg på at være personlig i sin kommunikation glemmer de, hvem der er hovedpersonen. Og pludselig er hovedpersonen blevet dem selv. Og hvorfor er det et problem?

Fordi vi alle er hovedpersoner i vores egne liv.

 

Når vi tager valg i vores liv, vælger (efter)uddannelse, køber en tandbørste eller vælger at støtte en NGO, vurderer vi vores valg i forhold til vores liv. Ofte ubevidst. Hvordan støtter en uddannelse, en sag eller et produkt mig i at blive den jeg gerne vil være?

 

Det betyder, at I i jeres kommunikation skal svare på, hvordan I kan hjælpe jeres målgruppe til at nå det de drømmer om. Eller hvordan de kan komme væk fra en dårlig situation. Din organisation eller virksomhed fungerer som hjælper eller guide for jeres målgruppe eller kunde. Og derfor skal jeres gode historier altid have én hovedperson: Jeres kunde eller målgruppe.

Vil du høre om eksemplerne på det modsatte. De kommer her:

 

Og hvorfor skal jeg vide det …?

Vi tager den mindst alvorlige først.

Opslag på sociale medier om nye medarbejdere kan let komme til at handle om, hvilken uddannelse, fritidsinteresser, antal børn og øjenfarve vedkommende har. En ting gør den slags opslag rigtigt: Mennesker er godt stof, som mange flere organisationer kunne bruge strategisk i deres kommunikation.

Det har jeg tidligere skrevet om.

 

Men uanset hvor personlig, sjov eller lignende du forsøger at være, så husk, at historien nok skal give et blik i jeres organisation – men hvilket blik? Hvilken forskel gør den nye medarbejder i sidste ende for jeres målgruppe? Det er den historie, I skal fortælle.

 

Se, hvad jeg kan

Mere alvorligt er det, når en organisation eller virksomhed helt grundlæggende kommunikerer, at de selv er hovedpersonen i deres virksomheds gode historie. De fortæller vidt og bredt om, hvor gode de er, hvilke kompetencer de har, deres produkter, og hvorfor de er bedst.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i det, for man kan blive så optaget af sit eget produkt, at man helt glemmer modtageren – selv om det er dem, det er lavet for. Særligt specialister kan have svært ved at løfte sig op og se deres niche som birolle i virksomhedens historie. Med en helt anden hovedperson.

 

Vær guide eller hjælper

Den forskel jeres service eller produkt gør, giver jer nøglen til, hvordan I kan gøre jeres målgruppe til hovedperson.

 

Sæt dig ind i din målgruppes situation og vis, hvordan jeres produkt eller service kan hjælpe eller  guide.

  • Hvordan hjælper I jeres målgruppe derhen, hvor de gerne vil?
  • Hvordan får I jeres målgruppe til at indse, at de gerne vil derhen, hvor jeres service kan hjælpe dem hen?

 

Den historie kan gøre en forskel i jeres virksomheds kommunikation.

 

Ps. Hvis jeres organisation mangler medarbejdere, har I pludselig en ny målgruppe/hovedperson i jeres gode historier. Her kan at vise, at jeres skønne arbejdsmiljø og de kommende kolleger kan være vejen til at give jeres målgruppe kan få det arbejdsliv, de drømmer om).